777 پریمیوم: پیش از هر چیز، باید برگردیم به سالهایی که بازار خودرو ایران تشنه یک هاچبک اقتصادیِ نسبتاً بهروزتر از پراید و تیبا بود. خودرو کوییک، دقیقاً از دل همین نیاز متولد شد؛ نه بهعنوان یک پروژه کاملاً جدید، بلکه بهعنوان ادامه راه و تکامل یک خانواده قدیمی و آشنا.
شاید کوییک در ذهن بسیاری، نکته مبهم یا سوال برانگیزی نداشته باشد اما این مطلب به گوشههای ناپیدای این خودرو میپردازد که احتمالا تاکنون نمیدانستید.
تبار کوییک، از پراید تا تیبا
برای درک بهتر کوییک، باید اول سراغ گذشته آن برویم تا بفهمیم از کجا آمده است.
پلتفرم (شاکله اصلی) کوییک، در واقع همان پلتفرم ایکس 200 است، پلتفرمی که خودش تکامل یافته پراید به حساب میآید. سایپا بعد از سالهای متمادی تصمیم گرفت محصولی به روزتر و مدرنتر از پراید تولید کند و این گونه بود که خودرو تیبا وارد عرصه تولید شد.
تیبا اولین حرکت جدی سایپا برای فاصله گرفتن از پراید بود که نتیجه خوبی داشت و بعد مدت کمی هم خودرو تیبا 2 عرضه شد. بعد از مدت کمی خریداران دیگر به دنبال فقط ارزان بودن خودرو نبودند، بلکه یک خودرویی با ظاهر اسپرت و مدرنتر میخواستند که آپشن های حداقلی و مناسبی نیز داشته باشد. به همین دلیل بود که خودروسازان به سمت تولید خودروهای تیپ کراس بروند که ظاهر بهروزتر با آپشنهای بیشتر داشته باشد و حتی دارای گیربکس اتوماتیک هم باشد. این گونه بود که ایده کوییک شکل گرفت.

تولد کوییک
سال 1395بود که سایپا تصمیم گرفت محصولی تازه با ویژگیهای جدید تولید کند آن هم با ظاهری اسپرت و جوانپسند با اضافه شدن نسخه اتوماتیک که در عین آپشنالتر بودن از تیبا، همزمان در بازه خودروهای اقتصادی قرار بگیرد.
کوییک در واقع بر روی شاسی تیبا ساخته و تولید شد اما با ظاهر متفاوت جلو و عقب ، وامکانات بیشتر. اولین بار خودروی کوییک در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی و در ابتدای سال 1396 وارد بازار شد.
جالب است که بدانید که کوییک ازهمان اول با شعار «اولین هاچبک کراس اوور ایرانی» معرفی و روانه بازار شد، هرچند از نظر سگمنت، این خودرو در کلاس کراس اوور قرار نمیگیرد بلکه خودرویی هاچبک با کمی ارتفاع بیشتر و تزئینات پلاستیکی بیشتر است.

ریشه اسم کوییک
نام کوییک در ظاهر از واژه انگلیسی (Quick) گرفته شده که به معنی چابک است که البته با توجه به توان خروج 87 اسبی، چندان هم سریع محسوب نمیشود اما واژه کوییک از نظر برندینگ، جوانپسندتر از تیبا به نظر میآید. البته گفته شده که نام کوییک برگرفته از یک روستا در منطقهای از استان کرمانشاه به نام «کویک» گرفته شده تا به این شکل وزن ایرانی این نام را بالاتر ببرد.
مشخصات فنی
در نسخه اولیه، کوییک از موتور چهار سیلندر ام ـ 15 (M15) بهره میبرد که با حجم 1.5 لیتری، توانایی تولید 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن متر را داشت و از طریق گیربکس 5 سرعته دستی یا گیربکس اتومات (CVT)، نیرو را به چرخهای جلو انتقال میدهد.
بعدها نسخه بهبود یافته موتور (M15) با نام (M15GSI) معرفی شد که کمی از نظر مصرف سوخت و شتاب بهینهتر شده بود.
در کل اما کوییک از نظر قدرت و شتاب، خودرویی درون شهری است که تمرکز اصلی سازندگانش بر روی مصرف سوخت پایین و هزینه نگهداری کم است.

انواع اولین کراس اوور ایرانی
1ـ کوییک معمولی: گیربکس 5 سرعته دستی، دو ایربگ و مانیتور در بعضی از نسخهها و دارا بودن ABS/EBD در کنار فرمان هیدرولیک.
2ـ کوییک اتوماتیک (CVT): یکی از مهمترین دلایل محبوبیت کوییک اتومات این بود که در آن زمان تقریبا رقیبی در این بازه قیمتی نداشت آن هم با امکاناتی مثل تیپترونیک و ویژگی مصرف سوخت مناسب.
3ـ کوییک R: تغییر جدید در تیپ R، دو رنگ شدن خودرو همراه با رینگهای جدید بود.
4ـ کوییک S: اضافه شدن جلو پنجره جدید و چراغهای به روز شده و برخی امکانات ایمنی تازه.
5ـ کوییک GX و GXR: این تیپ جدید با موتور جدید (M15GSI) معرفی شد که مصرف کمتر و شتاب بیشتری داشت.
جایگاه کوییک در بازار ایران
کوییک در رده بالایی از بازار خودروهای متوسط رو به ارزان در کشور قرار گرفته که به دلیل ظاهر اسپرتی مدرن (به اصطلاح کلاس اوور)، در کنار قیمت مناسب آن است و توانسته جایگاه خودش را در بخش خودروهای اقتصادی محکم کند.
البته کوییک در بازار اقتصادیها، رقبای سرسختی مثل تیبا 2 و ساینا S از خانواده سایپا دارد و یکی دیگراز مهمترین رقبایش هم پژو 206 است که بسیار در بین جوانان محبوبیت دارد.
در بین خودروهای کارکرده هم رقبای مهم کوییک شامل هیوندای (i10)، کیا پیکانتو و ام وی ام 315 است که هر کدام نقاط ضعف قوت خود را دارند.

مزایا و معایب کوییک
اگر دنبال نقاط مشترک در میان خریداران کوییک بگردید عموما این چند مورد را از آنها خواهید شنید:
ـ در دسترس بودن قطعات مصرفی این خودرو با قیمتی مناسب در تمام کشور
ـ مصرف سوخت بسیار مناسب
ـ قیمت پایینتر نسبت به رقبای نزدیکش
ـ ساختار ساده موتور و گیربکس در جهت تعمیرات

اما اگر از کسانی که رقبای این خودرو مثل 206 را ترجیح دادهاند، دلیل نخریدن کوییک را بپرسید عموما به این نکات اشاره میکنند:
ـ ساختار ظاهری قدیمی
ـ ایمنی ضعیف
ـ کیفیت مونتاژ ضعیف
ـ قدرت موتور و شتاب کم
اما با این وجود میشود در کل به نکاتی اشاره کرد که چرا کوییک با وجود این نقاط ضعف فروش بسیار خوبی را تجربه کرده است:
ـ مهمترین نکته به نبود رقیب خارجی خوب در این بازه قیمتی باز میگردد
ـ کوییک ارزانترین خودرو اتوماتیک کشور است
ـ طراحی قابل قبول این خودرو هم به چشم میآید
ـ خدمات پس از فروش گسترده هم میتواند از دلایل جذابیت این خودرو باشد

جمع بندی
کوییک را یک انقلاب فنی در صنعت خودرو ایران نمیشود نام برد، چون نه موتور و نه پلتفرم جدیدی با آن معرفی شد. اما عرضه این خودرو، با یک برنامه هوشمندانه از بخش بازاریابی گروه سایپا همراه بود که توانست یک خودرو قدیمی و ملالآور را با چاشنی طراحی مجدد و اضافه کردن کمی قطعات پلاستیکی و امکانات رفاهی بیشتر، تبدیل به یک خودروی پ فروش حداقل برای چند سال کند.
با سختگیرانهتر شدن استانداردهای ایمنی و آلایندگی، سایپا طبیعتا مجبور خواهد شد در آینده نزدیک با نسخهای کاملا تغییر یافته از کوییک، پا به میدان خودروهای اقتصادی بگذارد تا جایگاه فروشش در این بازه قیمتی را تثبیت نماید.
شاید اگر بازار خودرو کشور آزاد و رقابتی بود، کوییک هرگز چنین موفقیتی به دست نمیآورد. اما در شرایط فعلی، برای بسیاری از خانوادهها، این خودرو یک انتخاب منطقی و در دسترس است.